ПЕРЕДАВАЛЬНИЙ МЕХАНІЗМ ПРОГРАМ НАВЧАННЯ ПЕРСОНАЛУ В КОНТЕКСТІ ЗАВДАНЬ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ

Автор(и)

  • А. Є. Матушко Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Ukraine
  • Ю. Ю. Верланов Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Ukraine

Ключові слова:

методи оцінювання ефективності навчання, передавальний механізм програм навчання персоналу підприємств

Анотація

Розглянуто підходи до оцінювання ефективності витрат на навчання персоналу підприємств й організації. Представлено передавальний механізм програм навчання, де визначено зони відповідальності різних галузей знань. Показано місце фінансово- економічних аспектів оцінювання ефективності програм

Біографії авторів

А. Є. Матушко, Чорноморський державний університет імені Петра Могили

аспірант кафедри фінансів, обліку і аудиту

Ю. Ю. Верланов, Чорноморський державний університет імені Петра Могили

к.е.н., професор, кафедра фінансів, обліку і аудиту

Посилання

Brewer, Travis K. Use of Phillips’s five level training evaluation and ROI framework in the U.S. nonprofit sector. Dissertation Prepared for the

Degree of Doctor of philosophy. University of NorthTexas. August 2007. 172 p.

Brinkerhoff, R. (1988). An integrated evaluation model for HRD. Training & Development Journal, 427(2), 66-68.

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2003). e-Learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. San Francisco: Pfeiffer.

Cronbach, L. J. (1963). Course improvement through evaluation. Teachers College Record, 64(8), 672-683.

Dick, W., & King, D. (1994). Formative evaluation in the performance context. Performance and Instruction, 33(9), 3-8

Freed, J. E., & Klugman, M. R. (1997). Quality principles and practices in higher education. Phoenix, AZ: American Council on Education and

the Oryx Press.

Haslinda A. Definitions of HRD: Key Concepts from a National and International Context. European Journal of Social Sciences – Volume

, Number 4 (2009). 10 p.

Henderson L., Washington P., Watkins-Butler A. Training for Business Success: Does Diversity Training Improve Productivity, Performance,

and Fair Promotions? http://jaysoftsolutions.com/pdfs/2008-DiversityTrainingEffects.pdf

Holton, E. (1996). The flawed four-level evaluation model. Human Resource Development Quarterly, 7(1), 5-21.

Improving the Effectiveness of End-User Training Outcomes. 19th Australasian Conference on Information Systems Improving the Effectiveness of EUT Outcomes. 3-5 Dec. 2008, Christchurch. р. 1.

Kaufman, R., & Keller, J. M. (1994). Levels of evaluation: Beyond Kirkpatrick. Human Resources Development Quarterly, 5(4), 371-380.

Kirkpatrick, Donald L. (1996). «Techniques for Evaluating Training Programs. «International Journal of Training & Development». January,

Preskill H., Boyle S. A Multidisciplinary Model of Evaluation Capacity Building. American Journal of Evaluation, Sept., 2008. р. 10.

Reeves, T. C. & Hedberg, J. C. (2003). Interactive learning systems evaluation. Englewood. Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.

Salas E., Milham L.M., Bowers C.A., Training Evaluation in the Military: Misconceptions, Opportunities, and Challenges. Military Psychology,

, 15(1), p. 3-16.

Schankman L. H. Holistic Evaluation of an Academic Online Program, Mansfield University. A Paper Presented at the 20th Annual Conference

on Distance Teaching and Learning, Madison, Wisconsin, August 4-6, 2004. (available online: http://library.mansfield.edu/larry/evalplan.pdf)

Scriven M. An overview of evaluation theories. Evaluation Journal of Australasia, Vol. 1 (newseries), No. 2, December 2001 , р. 27-29

Scriven, Michael (1967). The Methodology of Evaluation. Perspectives of Curriculum Evaluation. R. W. Tyler and R. M. Gagne. Rand McNally:

Chicago, IL.

Stufflebeam, D. L. (1983). The CIPP model for program evaluation. In G. Madeus, M. Scriven, & D. Stufflebeam (Eds.), Evaluation models:

Viewpoints on educational and human service evaluation (pp. 117-142). Boston: Klewer Nijhoff.

Trends in International Development Evaluation Theory, Policies and Practices. USAID. August 17, 2009. 67 с.

Адаптовано з «Preskill, H. and Russ-Eft, D. (2005), Building Evaluation Capacity: 72 Activities for Teaching and Training, Thousand Oaks, CA, Sage Publications».

##submission.downloads##

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ЕКОНОМІКА ТА ЕКОНОМІКА ПРАЦІ